Przetarg to rodzaj aukcji, w której firmy zainteresowane zyskaniem kontraktu na dostarczenie produktów lub usług dla firmy – organizatora przedstawiają swoje oferty. Następnie organizator na podstawie przyjętych przez siebie kryteriów dokonuje oceny złożonych propozycji i wybiera tę, która z jego punktu widzenia jest najkorzystniejsza.

Firmy organizują przetargi, gdy chcą wybrać najlepsze dla siebie rozwiązanie, a liczą przy tym, na oferty atrakcyjniejsze niż te dostępne na rynku. Przetargi organizowane są także przez instytucje publiczne, na które prawo nakład obowiązek organizowania przetargu za każdym razem, gdy pojawia się zapotrzebowanie na usługi czy sprzęty o określonej w ustawie wartości. Warto jednocześnie zaznaczyć, że najczęściej przedmiotem przetargu są duże zamówienia, czyli efektem są wartościowe kontrakty.

Firma przystępująca do przetargu powinna przede wszystkim szczegółowo zapoznać się z ogłoszeniem przetargowym, dostępną specyfikacją usług czy produktów oraz wymaganiami jakie musi spełnić firma, aby jej oferta została wzięta pod uwagę. Niekiedy w ofercie przetargowej jasno zaznaczono, że do przetargu zostaną dopuszczone jedynie firmy działające na rynku dłużej niż 5 lat, czy np. zatrudniające powyżej 50 pracowników. Organizatorzy zabezpieczają się w ten sposób, chcąc mieć pewność, że zwycięzca przetargu będzie wstanie dotrzymać postanowień kontraktu. Najczęściej jako forma zabezpieczenia ustalana jest suma pieniężna wpłacana przez oferentów, a będąca zabezpieczenie, że nie wycofają się oni z warunków przedstawionych w ofercie, jest to tak zwane wadium. Inną formą takiego zabezpieczenia są gwarancje przetargowe, o których więcej można dowiedzieć się na stronie – gwarancjeprzetargowe.pl.

 Przystępując do przetargu należy także mieć świadomość, że zwycięzcą postępowania powinna zostać firma, która przedstawi najatrakcyjniejszą ofertę, to wcale nie musi oznaczać, że zwycięży firma, która wyceniła swoje usługi czy produkty najtaniej. Zwycięzcą powinna zostać firma, której oferta najlepiej spełnia wszystkie podane w ogłoszeniu i specyfikacji wymogi i oferuje dobrą jakość w atrakcyjnej cenie. W praktyce jednak często wygrywają oferty najatrakcyjniejsze cenowo.

Myśląc o wzięciu udziału w przetargu należy stworzyć terminarz przetargowy, bowiem podawane w ogłoszeniach przetargowych terminy są ściśle przestrzegane i niedotrzymanie ich najczęściej skutkuje tym, że oferta nie zostanie wzięta pod uwagę. Terminy są restrykcyjnie przestrzegane, aby nie można było podważyć prawidłowości przeprowadzonego przetargu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *